tirsdag den 25. juni 2013

DKK Int. Agility i Ribe


Tøserne med weekendens præmier
Så tog vi endnu engang turen til Ribe. Denne gang for at deltage i internationalt agility stævne. Landsholdet var jo udtaget, så til dette stævne var der "kun" Årets AG/All-round-Hund/Hold at konkurrere om, og så selvfølgelig de enkelte klasser :-)
Jeg boede for første gang i telt. Havde slået mit telt op ved ringsiden. Det fungerede super godt.
Første start var med Zushi i AGÅ. Det blev et fejlfrit løb, dog med et lille svinkeærinde på vej ud af en tunnel, men det rakte til en 3. plads. Zinnia fulgte efter i mellemklassen og løb også fejlfrit og vandt klassen.
I SPÅ løb Zushi også fejlfrit og blev nr. 3, men Zinnia fik en nedrivning. Der var DM-udtagelse denne dag, så Zushi fik en kval. i hver klasse :-)
I AG2, løb Zushi et pænt løb, men fik først en vægring ved en svær slalomindgang, og blev derefter disket. Men hun havde super flotte felter.
I AG3 fik Zinnia feltfejl på bommen. Vi er nået til det punkt på året, hvor jeg ligge skal ind og markere for hende, at man lige skal bremse op et kort øjeblik på feltet. Og det burde jeg have gjort i dette løb, som ikke talte til noget. Zinnia var 2 sekunder hurtigere end vinderen.
I Spring hold løbet var Zinnia fejlfri.
Efter konkurrencerne var færdige kom der skybrud og voldsomt tordenvejr. Og teltet holdt tørt :-)

Søndag morgen startede vi med SPÅ. Zushi havde en fest og det blev til en lille disk ;-) Zinnia var fejlfri og vandt sin klasse. I AGÅ valgte jeg at trække Zushi, da det blæste kraftigt i stød. Balancen var placeret i modvind, som ellers er ideelt i blæsevejr, men der lå tuneller om både op og nedgang. Og jeg havde ærligt talt ikke lyst til at sende Zushi over, med risiko for at hun skulle blive blæst ud af kurs. Jeg ved at det vil koste alt for meget tid, sved og tårer, hvis hun skulle være så uheldig at falde ned. Og så vigtig er agility konkurrencen og muligheden for point altså heller ikke for mig.
Jeg havde ingen skrupler over at sende Zinnia over bommen, da hun er tungere og langt mere rutineret. Zinnia fik desværre en fejl på bommen og efterfølgende en nedrivning. Det rakte dog alligvel til en 7. plads og lidt point.
Så kom vi til SP3, hvor Zinnia var mega vild. Jeg pressede hende og stak af fra hende og der kom lidt store udsving hist og her, og så rev hun en pind. Zushi løb et super flot og fejlfrit løb og vandt klassen og fik sit 2. cert :-)
Derefter skulle jeg have løbet AG-hold med Zinnia. Men da man byggede banen placerede man balancen i stik sidevind... Med de vindstød der var den dag, ville jeg ikke sende min hund på den balance. Jeg kan ikke styre Zinnia's hastighed på balancen, så jeg evt. kunne dæmpe hendes fart henover. Så jeg valgte at trække mig. Mine hold kammerater valgte at løbe banen og bare lade deres hunde løbe lidt langsommere på balancen. De gjorde det rigtig godt og kom i mål med 3 fejlfrie løb - Herligt :-)
Det kan godt være at jeg er en kylling, men jeg gider bare ikke at udsætte mine hunde for en fare. Og jeg ved godt at de kan falde af balancen i andre situationer, eller komme til skade på andre måder, men jeg synes bare ikke jeg vil udsætte dem for noget, når der er øget risiko for uheld.

Ingen kommentarer: