lørdag den 7. marts 2009

Skovtur og Crate games.

Onsdag eftermiddag kørte vi til en skov hvor vi ikke tidligere har været. Skoven ligger ved Brommelillesø. Der var fine lange skovveje, hvor turen var let at gøre kort eller lang alt efter ønske og meget nem at finde rundt i. Drengene fik først en tur og bagefter fik pigerne en tur. De nød alle endnu en gang at være et nyt sted med mange nye dufte. Skoven ligger langs en befærdet landevej, så når vi gik på den yderste sti kunne vi høre motorstøjen tydeligt. Det er noget som normalt bekymrer Angel meget, men her når hun gik i skoven virkede det ikke til at bekymre hende - skønt :-)

Jeg har trænet en del slalom med Angel den seneste tid. Hun er blevet god til det og det virker som om hun godt kan lide det, men hun har ikke gejsten ret længe af gangen. Derfor tager jeg nu kun 5 godbidder i hånden når jeg går ud og træner, så bliver jeg ikke fristet til lige at prøve igen og igen og igen. Når jeg viser Angel at jeg har godbidder med (og det er selvfølgelig altid noget ekstra lækkert), så løber hun selv op mod slalom og starter :-)Hun er rigtig god til svære slalom indgange og hun har en rimelig fart på, når kun vi træner nogle få gange.

Jeg har leget Susan Garrett's 1-2-3 game med Godis. Og han har været rigtig tændt på legetøjet. Angel og Zinnia har trænet Crate games. Jeg startede op med det for et godt stykke tid siden, men har ikke fået gjort så meget ved det siden. Har kun trænet det lidt indimellem. Men nu må jeg se at bruge lidt mere tid på det. Jeg har nemlig en plan om at jeg vil bruge Crate games til at lære Angel at blive glad for vippen. Idéen går i alt sin enkelthed ud på at overføre værdien for buret til vippen. Det er et af de principper Susan Garrett bruger meget i sin træning, at overføre værdi til øvelser eller forhindringer. Hvis jeg så har buret stående åbent efter vippen, så når Angel har fået vippen i jorden, så kan hun løbe ind i sit bur hvor hun får godbidder. Jeg vil backchaine vippen under indlæring, så vippen kun bevæger sig lidt i starten.

Jeg ved ikke om Angel nogensinde vil kunne klare at gå til en konkurrence, men det er meget lærerigt for mig at træne en hund som hende. Man kommer til at tænke i nogle helt andre baner.
Angel er den af alle mine hunde der har kunnet flest tricks allerede. Jeg har fået en helt speciel kontakt til hende og hun er super arbejdsivrig, når hun er i trygge rammer.

Med alle disse nye og spændende træningsmetoder, som jeg har læst om og allerede har afprøvet flere af, så får man helt lyst til at anskaffe sig en hvalp, så man kan prøve alle de nye ting, meeen det er nu lidt for tidligt at få en hund mere. Så må man jo forsøge med det man har og derfor er Zandy blevet støvet af og er nu gået i gang med at træne Crate games. Crate games lærer jo bla. hunden selvkontrol og det er jo noget, som Zandy aldrig rigtig har haft, så nu må vi se om jeg kan få den gamle tøs lært det ... hun har haft første lektion her til aften og det gik fint. Hun var stille og rolig og stressede slet ikke.

Ingen kommentarer: