søndag den 5. august 2012

Sheltie udstilling og Rally




I Pinsen splittede Preben og jeg os op. Sheltieklubben holdt udstilling med en Amerikansk dommer, og derfor synes vi at det kunne være interessant at udstille Ezke.Samtidig blev der holdt rally prøver og der blev holdt seminar med den amerikanske dommer, samt den engelske dommer, som skulle dømme søndag. Seminaret blev holdt om mandagen. Preben og Godis tog til Ribe og deltog i det årlige Pinsestævne. Det var første stævne Preben skulle løbe efter fibersprængningen. De havde et rigtig godt SPÅ løb med 5 fejl, men med bedste tid. Ellers var der lidt småfejl hist og her. Så det blev ikke til nogen DM-udtagelser. Lørdag morgen gik jeg i udstillingsringen med Ezke. Vi havde trænet lidt derhjemme, men jeg følte mig dårligt forberedt. Synes aldrig at jeg får trænet hundene ordentligt før udstilling. Men Ezke han var super god. Jeg tror at han kunne lide at være i ringen. Udenfor ringen går han med halen højt løftet, men inde i ringen blev halen båret perfekt. Han stod perfekt, når han blev stillet op. Og så løb han som en drøm og viste sine bevægelser. Jeg blev helt høj af at udstille ham :-) Har aldrig haft den følelse i en udstillingsring før. Der var 7 hanner i junior klassen. De var rimeligt forskellige typer, men alle pæne hunde synes jeg. De fik alle Very good = blåt bånd. Derfor skulle placeringen så foregå blandt alle. Jeg har aldrig været ude for så grundig en dommer. Efter den almindelige procedure hvor hele flokken traver en omgang og hver enkelt så er på bordet. Så skulle hele flokken trave 1½ omgang igen. Og derefter skulle alle enkeltvis trave en omgang. Så skulle de stille op på række, med siden til. Derefter skulle de stilles op på række med fronten til. til sidst blev 4 hunde så placeret. Ezke er jo i den store ende, så jeg blev glad og stolt over at han blev placeret som nr. 4. Tror det var på grund af hans gode bevægelser og at han virkeligt viste sig i ringen :-) Jeg deltog også i Rally med Zinnia og Zushi. Zinnia i Begynder klassen og Zushi for første gang i øvede klassen. Zinnia gik hæderligt, men var som sædvanlig meget fjern. Til sidst livede hun dog op og syntes at jeg skulle bides i buksebenet. Så den sidste øvelse og på vej i mål, var med Zinnia hængende i mit bukseben. Zinnia bestod klassen og er nu Rally Begynder Mester. Jeg går ikke videre i øvede klassen med hende, da man skal have hunden fri ved fod i den klasse. Og der stoler jeg ikke på at Zinnia bliver hos mig. Det er noget andet med agility, hvor der er action på. Zushi skulle op i øvede klassen. Vi havde ikke fået nogen startrækkefølge, så jeg regnede med at det gik efter vores katalog nummer, men da en med et højere nummer end mig pludseligt var på banen, så blev jeg skeptisk og gik ind til dommersekretæren og spurgte. Der fik jeg dog ingen hjælp. Og pludselig blev vi kaldt i ringen. Uden at have lavet nogle opvarmningsøvelser :-( Zushi var slet ikke på. Og jeg havde ingen kontakt med hende fra øvelse 1. Ved øvelse 5 valgte jeg at gå ud fra banen. Det var alt for frustrerende for Zushi. Øv for en kedelig debut i den klasse. Og Øv for en Rally oplevelse. Tror der går lang tid før jeg stiller op i Rally igen. Søndag havde jeg en hel fridag. Den blev brugt på at nulre rundt derhjemme. Vaske og støvsuge bil, så den kunne være klar til en tur til bilforhandleren, for en vurdering. Min bil havde nemlig strejket den aften, hvor vi havde været til træning hos Johanna. Og nu var en ny bil i tankerne.
Om aftenen tog jeg i skoven og gik spor med Zinnia og Zushi. Det var tankevækkende at se hundene gå ca. 150 meter spor, hvor jeg kun havde gået og trukket et rådyr løb hen over skovbunden. De går det fuldstændig koncentreret og målrettet. Og helt af egen fri vilje. Ingen lokning eller noget. og så får de lidt godbidder ved målet og selvfølgelig rådyrløbet, som de får lov til at lege med og zinnia får lov til at bære det tilbage til bilen. Set i forhold til deres villighed på Rallybanen, tror jeg godt jeg ved hvad hundene foretrækker...

Ingen kommentarer: