torsdag den 6. august 2009

Snapphanefejden

Det blev kun til et par hviledage hjemme inden onsdag morgen kl. 5 kørte afsted mod Hässleholm. Tirsdag morgen og aften havde vi været til sølvbryllup, så vi var noget trætte.
Vi skulle campere på et areal tæt på stævnepladsen. Gaby, Christine, Kaare og familien Silfverberg havde allerede installeret sig da vi ankom.

Første start var kl.9 og det var SP2 mellem, hvor Preben og Godis skulle løbe. Banen var tegnet af danske Lars Hindsgaul. Ida var speaker i den ring, så Preben blev annonceret, som "GodisPreben fra Danmark" (Prøv at søg det navn på Youtube og se videoen). Preben og Godis leverede et flot og fejlfrit løb og vandt klassen 1 sekund foran nr.2.

Efter frokost skulle Zinnia og Kayne løbe SP3, det var ligeledes Lars Hindsgaul, der havde tegnet banen, men den blev dømt af Hans Peter dinesen, så man følte sig helt hjemme :-) Zinnia løb et flot og fejlfrit løb og vandt klassen et par tiendedele foran Norske Kjetil med Cæsar. Kayne blev disket.

Senere skulle Zinnia og Kayne løbe AG3. Zinnia løb et godt løb, men sprang desværre feltet på bommen. Det er hun desværre begyndt på efter en periode, hvor jeg ikke har trænet teknik hjemme i haven. Løbet var ellers super godt og hendes tid var 3 sekunder hurtigere end vinderens. Kayne løb pænt, men sprang som sædvanligt felterne på både bommen og A'et.
Om aftenen grillede vi sammen med Silfverberg og et par andre svenske familier.



Torsdag skulle Preben både løbe AG1 og SP2. AG1 banen var en rigtig klasse 1 bane. Godis løb flot, men sprang desværre feltet på A'et. SP2 banen, var en tåbelig bane. Der var ingen sammenhæng imellem forhindringerne, hunden skulle føres rundt til det hele og kunne ikke selv se hvad den næste forhindring skulle være. Godis blev disket. Efter den tåbelige SP2 bane frygtede vi for hvad dommeren havde lavet i SP3, men den var noget bedre og med godt flow. Zinnia fik en vægring, da hun trak ind på den forkerte side af et spring, jeg var ikke tydelig nok til at vise hende udenom. Ved slalom handlede jeg med serpentiner, men Zinnia misforstod mig ved slalom og gik ind i første port, hvorefter hun fortsatte ud af slalom på den anden side.


Gaby løb med Kayne, han løb udenom forhindring nr.7 og så strøg han i tunellen efter flyvet. Resten var noget kaos, hvor Kayne bare fjollede rundt. På AG3 banen besluttede jeg mig for at satse. Der lå en tunnel unde balancen. Man kunne vælge at sende hunden i tunnellen og så løbe med hen på den side af balancen, hvor hunden kom ud af tunellen, eller man kunne som jeg gjorde vælge at sende hunden i tunellen og blive på den modsatte side og sende hunden frem mod et spring. Det er noget Zinnia ikke er super god til, men jeg synes at man skal satse og forsøge sig med sådanne ting indimellem. Zinnia havde dog fået en slalomfejl inden vi nåede til tunellen under balancen. Min plan lykkedes ikke, da Zinnia løb direkte forbi det spring hun skulle tage og tog i stedet slutspringet og blev disket. Kayne blev disket allerede i starten, da han løb i en tunnel i stedet for at springe over et spring.

Torsdag aften var der fest. Det var Partyfabrikken, der stod for arrangementet. Det er alletiders festarrangører. Festen blev holdt i et stort telt og der var ca. 200 mennesker. Partyfabrikken står både for maden, serveringen og underholdningen på scenen. De er utroligt dygtige til at få stemningen i top og de synger super godt. Der var virkelig gang i den og folk dansede rundt mellem bordene og på borde og bænke.



Fredag var der to åbne klasser, hvor det sammenlagte resultat var det der talte. De tre forskellige størrelser løb hver deres springbane hvorefter agilitybanen blev løbet som et slags finaleløb, hvor alle størrelser løb på den samme bane (banen blev dog justeret lidt hist og her). Startrækkefølgen blev sat udfra hundens placering i springløbet.

Zinnia, Kayne og Godis var alle så uheldige at blive disket på SP banen, så de skulle starte som nogle af de første på AG banen. Her blev Kayne og Godis igen disket, men Zinnia løb fejlfrit og vandt klassen 2 sekunder foran Mascot, som blev den samlede vinder.

vi var inviteret til middag hjemme hos familien Pettersson fredag aften. De bor ca. 20 min. kørsel fra stævnpladsen. Vi havde en hyggelig aften og fik rigtig god mad.



Lørdag morgen var det SP3 der startede Zinnia løb fejlfrit igen og vandt klassen igen :-) Preben løb også fejlfrit med Kayne og de blev nr. 12 med et rigtig fint løb.
AG3 kan jeg slet ikke huske, men både Kayne og Zinnia blev disket.




Søndag var sidste dag og den startede igen med SP3, hvor Zinnia løb fejlfrit, dog fedtspillede jeg noget, da der var en slalom indgang, som vi havde haft lidt problemer med før, så jeg gav hende en ekstra stor bue. Alligevel vandt vi klassen for tredie gang i denne uge. Nr. 2 bleb Kjetil fra Norge og nr.3 Andreas og Twiggy fra Sverige.

I AG3 skulle man passere A'et 2 gange. Starten var lidt kringlet. Zinnia fik feltet på balancen, men blev der ikke. Vi fortsatte løbet. Zinnia får fejl på A'et første gang vi passerer det. Da vi er på vej mod muren som er forhindringen før A'et 2. gang, så ser jeg at dommeren står foran A'et. Han begynder at bakke væk imens zinnia er på vej mod A'et, men snubler så og må støtte sig til A'et imens Zinnia passerer det. Jeg bliver selvfølgelig noget ukoncentreret og holder øje med hvad dommeren laver og får ikke skubbet Zinnia i det rigtige tunnelhul efter A'et og bliver disket. Jeg kigger på dommeren, som lader som om ingenting er hændt... Vi løber så i mål. Øv en kedelig fornemmelse jeg havde efter det løb. Jeg følte mig virkelig uretfærdigt behandlet af dommeren. Samtidig var jeg bange for at Zinnia skulle være blevet påvirket af situationen, da dommeren jo helt sikkert har givet et ordentligt ryk i A'et imens hun var på det. Jeg gik til konkurrencelederen og fortalte om hændelsen og de ville tale med dommeren efter klassens afslutning. Jeg ville meget gerne ind og have Zinnia på A'et ige, med en dommer stående tæt på. For at være sikker på at hun ikke ville være påvirket af det. Dommeren sagde at han havde vurderet at det ikke havde påvirket hunden, så der var ikke tale om omløb. Nej det havde muligvis ikke påvirket hunden, men det havde påvirket min koncentration at se ham snuble. Hvis nu det ikke havde været A'et, men et spring, så havde det jo væltet. Men jeg fik da lov til at løbe den passage med A'et igen og Zinnia var heldigvis upåvirket.


Godis sluttede dagen af med at løbe SP2, hvor han desværre smuttede udenom et par spring, men ellers løb med rigtig god fart.


Vi havde sørget for at pakke fortelt sammen imellem vores løb, så til sidst var der kun stævne teltet der skulle pakkes ned, før vi kunne begive os hjemad mod Danmark.


Det var så den sommerferie og mandag morgen kaldte arbejdet igen...

1 kommentar:

Anonym sagde ...

ja, det var en trevlig fest och tävling. Man e rätt trött efter 5 dagar.

Ha det bäst och hälsa "godis Preben"

Kram Tina&Higgins&resten