onsdag den 12. marts 2008

Repetition, repetition og atter repetition...

Ja det handler om at repetere øvelserne mange tusinde gange for at de sidder fast.
Det gælder især ved slalom indlæring - men må vel også gælde for andre øvelser hvor man skal have et løbemønster indøvet.
Angel er igen startet op på indlæring af slalom allé, vi har holdt vinterpause fordi det kan være lidt svært at nå at træne slalom når det er lyst om vinteren. Jeg vil helst træne 2 -3 træningspas om dagen i indlæringsfasen. Nu kan vi lige nå et 5 minutters træningspas om morgenen og så igen om eftermiddagen efter arbejde. Angel tænder meget på Lever bites fra Oliver's... Så dem får hun ind imellem som belønning. Det er utroligt dejligt at træne allé metoden med havehegn (se billedet øverst på bloggen) især med en usikker hund som Angel. Metoden giver mulighed for 100 % succes i træningen og det giver hunden en masse selvtillid og så kan man samtidig træne de sværeste slalomindgange fra starten af.

Zinnia har haft et træningspas med A'brædt og slalom indgange de sidste to eftermiddage. Slalommen står til en næsten 90 graders indgang efter A'et. Og så træner jeg indgange ved hjælp af snore ved indgangen. Dvs. at vi får en lille bane med et par spring først og derefter hen over A'et og ind i slalom. Jeg video filmer A-brædtet, så jeg kan se på hendes løbemønster bagefter. Det er nok en ret kedelig video for andre... ;-)
Jeg træner også målsending med Zinnia i øjeblikket. Jeg viser hende bolden og hidser hende op og så laver jeg en fremadsendelse og indøver en speciel kommando til at løbe i mål og tage bolden. Den kommando bruger jeg så også når hun er i slalom og skal løbe hen og tage bolden.

Godis var faktisk rigtig dygtig i går da vi trænede lidt ringtræning. Han har helt styr på stå kommandoen og i går gik han også fint uden at spæne afsted. Og han gik fint ligeud rettet. Jeg forsøgte at puste Godis' pels op med vand fra en spray flaske i går. Jeg ville forsøge om jeg kunne få hans pels til at se mere fyldig ud. Det lykkedes - Nøj hvor blev han flot :-) Det skal vi helt sikkert gøre på lørdag til udstillingen, han så bare så godt ud :-)

Jeg har en del kontakt med Anita i øjeblikket. Programmet for de to agility kurser i næste uge er ved at blive lagt. Ihh hvor jeg glæder mig. Det er altid spændende at lære nyt og Anita havde så mange gode idéer sidst da vi holdt kurser med hende for 2 år siden. Det betyder også at vi får huset fyldt af gæster næste uge, det bliver rigtig hyggeligt.

3 kommentarer:

spilop1212 sagde ...

Hej Gitte
Lige en hilsen fra det jyske. HÅber I får et rigtigt godt kursus. Tak for din kommentar i min blog, rart at vide der er nogle der læser med

MVH Sanne Ammitzbøll

Shetla sagde ...

Hej Gitte
Håber at høre og se mere om kurset med Anita på din blog bagefter.
Kh Nanna

Gitte Hoffmeister sagde ...

Hej Nanna.
Det kan du være helt sikker på at du kommer til :-)
Hilsen Gitte