tirsdag den 15. november 2011

Zushi lærer vippen

Jeg havde forberedt Zushi til vippe træningen, ved at lære hende at lukke skuffer og skabe indendørs. Så hun var vant til, at der var noget der bevægede sig under hendes fødder, samt gav en lyd/et bump.
De øvelser var en del af Silvia Trkman Puppyclass. Vippe indlæringen var en del af Agility Foundation class. Jeg startede med at vippe nedganen ned og sætte en stol under opgangen, så nedgangen var et lille stykke over jorden. Herefter blev Zushi klikket til at banke vippen i jorden. Til at starte med bare med forpoterne, og da hun var tryg ved det, så skulle hun hoppe op fra siden, så hun stod i rigtig retning på feltet.

Stolen, som vippen støttede på, blev så langsomt flyttet længere og længere ud. Så vippehøjden blev øget. Det gik rigtig fint indtil vippen var i vandret. Så kunne Zushi ikke selv hoppe op fra siden længere, og skulle dermed løftes, hvilket hun ikke var så glad for og derfor blev hun usikker. Jeg prøvede den anden vej, altså at vippenedgangen blev støttet af en stol, og Zushi skulle så løbe helt op til nedgangen. Det brød hun sig ikke om. Det skal hertil også siges at vores vippe er ret høj og ret lang, så hun var meget højt oppe.
Jeg overvejede lidt hvad næste step skulle være. Jeg fandt frem til at jeg ville prøve at lade vippenedgangen lande på et havebord. Så Zushi skulle gå op ad vippen, som normalt, men så stoppede vippen på havebordet og svæveturen, blev dermed ikke så lang. Det gjorde at Zushi var tryg ved øvelsen. Efter at have trænet det et par gange, så blev retningen ændret. Så Zushi startede på havebordet og løb til nedgangen på vippen. Næste step var at skifte havebordet ud med agility bordet og derefter blev bordet helt fjernet og Zushi havde en sikker og hurtig vippe :-)

Ingen kommentarer: