tirsdag den 22. november 2011

Running contacts

Jeg har trænet running contacts med Zushi på balancen siden slutningen af april.
Træningen har været afbrudt flere gange pga. ferie og rejser.
Lad mig sige med det samme. Det er ikke let at træne running contacts! Der er sindsygt meget træning og man skal virkelig være nøje med hvad man belønner. Der er så meget man skal vurdere hele tiden. Og det kan indimellem være meget frustrerende.

"Running contacts is like asking for manic depression!" Citat Silvia Trkman.

Men samtidig er det også sjov træning. Det er jo på sin vis bare en fremsendelse over balancebom. Og så bliver der gradvist sat højde på og klikket for at hunden rammer dybt i feltet med bagbenene. Og så skal man have trænet alle tænkelige situationer efter balancen.
Jeg havde ret tidligt i perioden problemer med at Zushi lavede et langt flyvende spring til sidst og det var selvfølgelig stærkt uønsket.

Senere, da vi gik fra den korte planke til en lav balance i fuld længde, så havde jeg problemer med at hun begyndte at søge ind til mig og fokusere på mig når hun nærmede sig feltet. Så jeg måtte lægge vægt på noget fremadsendelse og selv være så usynlig som mulig. Så skulle der fokuseres på at få så lave hits som muligt. Altså at bagbenene skulle ramme lavt i feltet. Det var lidt svært, da Zushi helst tog 2 skridt på nedgangen og det var lige kort nok, så der var som oftest kun en enkelt bagpote højt i feltet.

Så har jeg trænet en del, hvor jeg har startet Zushi fra forskellige steder på balancen, så hun ikke havde så meget fart på og dermed to 3 skridt på nedgangen og fik nogle dybe hits.
Nu er det så mørkt, når jeg kommer hjem fra arbejde, at det er svært at nå træningen. Jeg må se at få sat halogen arbejdslamperne klar i haven, så jeg kan få trænet balancen med Zushi. Det går jo ikke at træningen går i stå nu. Og slet ikke nu, hvor det går rimeligt godt.
I weekenden var jeg i Herning og holde kursus. Zushi blev brugt til at demonstrere running contacts og hun klarede det i fin stil. På en ny balance, første gang med gummibelægning og på højere højde end vi træner på. Hun sprang de to første gange, men fik så 6 fine felter, hvoraf de 3 sidste var helt perfekte :-)
A-et kører bare for os. nogle gange springer Zushi lidt højt, men hun har feltet hver gang.

Ingen kommentarer: