mandag den 7. november 2011

Trænings update


Jeg elsker sommeren og stævnerne og jeg synes at det er rigtig trist, når vi har løbet årets sidste stævne. I år har vi haft en del rejseaktivitet her i slutningen af året og det har givet mange afbræk i Zushi's træning. Min lille hund er blevet 1 år nu og er i fuld gang med uddannelsen til agilityhund. Derfor glæder jeg mig over efterårs/vinterperioden denne gang. Det eneste ærgerlige er bare at det bliver mørkt så pokkers tidligt. Jeg prøver at få trænet lidt med hende hver dag, når jeg kommer hjem fra arbejdet. Det bliver nok til 15 - 20 min. pr. dag alt inkl.

Henover sommeren har vi deltaget i Silvia Trkmans agility Foundation class, hvor vi har lært forskellig handling og har løbet forskellige små baner. Vi har også fået indlært vippen. Og nu er vi gået i gang med slalomen med 2 x 2 metoden.
Indrømmet så har jeg ikke brugt ret meget tid på de baner Silvia sendte til os, men jeg fik filmet mindst en træning på hver af banerne og fik feed back på det. Vi havde jo samtidig running contacts at arbejde med, og det tog jo tid hver dag. Her i vinter håber jeg på at kunne få trænet nogle af de små baner igen i weekenderne.
Jeg har jo lært min fars hund Zissi slalom med 2 x 2 metoden og troede at det ville blive det nemmeste i verden at træne det med Zushi også. Men jeg synes ikke umiddelbart det har været lige så nemt. Zushi har jo været klikkertrænet en del og har også trænet en øvelse hvor hun skulle gå 8-tal imellem to flasker. Og jeg tror måske at det er den øvelse, der har spillet ind og drillet lidt. Zushi fik hurtigt et billede af at gå ind i første port, men når hun skulle hente den fra bagsiden, som en svær indgang fra højre, så rundede hun hele porten. Da jeg så havde klikket hende til at få den på plads, så var problemet pludselig fra den anden side, for nu havde hun forståelsen af at man skulle hente porten fra bagsiden også derfra...
Samtidig har hun så også haft en periode, som jeg tror skyldes hendes unghunde alder. Hun har været meget usikker og så snart hun ikke fik ros, så gad hun ikke at være med. Dem som kender mig ved at jeg aldrig bruger straf eller irettesættelse i træningen, men Zushi tog det som en straf, når belønningen udeblev.
Jeg har fra start af i slalomindlæringen lagt vægt på at få trænet alle de svære indgange med. Vi har jo tid nok.


Ingen kommentarer: