fredag den 11. marts 2011

Zissi i træningslejr - Running contacts

Mine forældres Sheltie Zissi er i træningslejr hos os i øjeblikket. Jeg har faktisk ikke trænet eller løbet med hende siden agility stævnet i Albertslund i september. Min far går jo til træning med Zissi og de har haft en del problemer med balancen og A'et. Zissi bryder sig simpelt hen ikke om at løbe over dem. I sommer gik det ellers fint med A'et, efter at hun havde været her og trænet i en uges tid, men senere på sommeren var hun blevet bange. Hun har desværre haft held til at springe af A'et ud til siden fra nogle rimeligt høje højder...
Da det er min far der træner Zissi og mig der løber stævner med hende, så nytter det ikke at hun skal træne stop felter. Det vil simpelthen ikke fungere med en hurtig og vims lille hund, som skal stå og vente på at min "gamle" far når op til hende på feltet og kan belønne. Så er det bedre at hun lærer løbefelt og at han så kan kaste legetøjet efter feltforhindringen. Desuden er hun så lille at det burde kunne lade sig gøre at lave løbefelt med hende.

Jeg har fået trænet en del vippe med Zinnia i haven. Og jeg synes at hun gør fremskridt. og fokuserer bedre fremad. Til træningen onsdag tog hun vippen superflot, dog med en target stående 1 meter fra vippen.

Med Zushi har jeg fokuseret på øvelserne fra Silvia Trkman puppy class. Vi har arbejdet en del med "in the box". Det var jo en øvelse, som Zushi kunne i forvejen, men nu har vi trænet den i mindre og mindre boxe. Vi har også trænet øvelsen "frog" hvor hunden skal strække bagbenene bagud. Sådan som hundene ofte gør som hvalpe. Det er faktisk ret svært at få den adfærd frem.



Zissi har haft et kort træningspas med "running contacts" hver dag. Jeg har brugt en balance nedgang til træningen. Det er ikke optimalt, da den er alt for høj til at man får den ønskede løbe adfærd. Jeg var en tur i trælasten for at se på et alternativ. Det bliver nok til at jeg får skåret en krydsfinerplade ud i 30 cm bredde og så bruger resten af pladen til at bygge to borde af. For jeg skal have en tyndere plade, når jeg skal til at træne "running contacts" med Zushi, for det skal jeg selvfølgelig :-)



Torsdag efter arbejde satte jeg en fremsendelses bane op hjemme i haven. Zissi har ikke lært skift bagved, så det skulle jeg have trænet. Jeg satte en bane med spring - tunnel - spring op. Først trænede jeg almindelig fremadsendelse og så begyndte jeg at skifte bag tunellen. Det tog hun helt fint. Når nu banen var sat op kunne jeg ligeså godt træne med Zushi også. Det var første gang hun lavede fremadsendelse, udover dem hun har lavet de få gange vi har trænet springteknik. hun synes at det var vildt sjovt at fræse igennem en lang lige tunnel.

Fredag gentog jeg træningen med Zushi og Zissi. Jeg satte lidt simpel handling på, før fremadsendelsen med Zushi.



Lørdag stod i hundenes tegn hele dagen. Tidligt om morgenen kørte jeg Preben til Ishøj, hvor han skulle mødes med en kammerat. Og så tog de aftsed på skiferie.

Jeg tog hjem og pakkede alle 7 hunde i bilen. Turen gik til Herringløse, hvor vi skulle træne to timer i hallen. Dorte var der med sine to hvalpe/unghunde, så vi lavede en fremadsendelse bane med tuneller i begge ender. Jeg trænede med Zushi og Zissi. Zissi fik også trænet lidt slalom. Jeg trænede lidt med Godis, for lige at spore mig ind på ham på felterne, fordi jeg havde fået lov til at låne ham til DAL løbet på NOA-gård. Vi sluttede af med en lille bane i en blød bue, som sluttede af med en fremadsendelse og en lang lige tunnel. Det var noget der fik farten frem :-)

Så gik turen til Himmelev skov. Et sted der ligger ca. 10 minutter fra Herringløse. Det er en nyanlagt skov i et dejligt område. Der gik jeg i 1½ time med 5 hunde. De to små, som havde knoklet på i to timer, fik lov til at hvile ud i bilen.

Så gik turen tilbage til Herringløse, hvor jeg sammen med 3 andre fik undervisning af Sarah i 2 timer. Vi fik løbet nogle baneforløb og finpudset lidt finesser. Zinnia var super god. Så gik turen hjemad og energien var da også helt brugt op da jeg kom hjem.
Søndag morgen kørte jeg til skoven med alle hundene. Først gik jeg en time med Dusty, Zandy, Godis og Zushi. Og bagefter blev det til en time med Zissi, Zinnia og Kayne. Det dejlige ved at gå i denne skov, som kun ligger ca. 5 min. kørsel fra hvor vi bor, er at det er meget sjældent at man møder nogen andre.
Så var der lige tid til knapt en times fokost og hvil, før turen gik til Hasselgård. Zinnia og Zushi var med som demo hunde. Vel fremme på Hasselgård blev man mødt af Sofie, som bød på hjemmelavede fastelavnsboller. Nøj hvor smagte de godt. Conni havde booket hallen før os, så vi nåede da også lige at ønske hende tillykke med fødselsdagen. Så gik eftermiddagen med 4 timers undervisning. Og så hjem til en flok friske hunde, som lige skulle aktiveres lidt i haven.

1 kommentar:

OBay Shelties sagde ...

I have never had luck teaching the 4 feet in a small box. Maybe will try again! :-)