onsdag den 16. marts 2011

Mere running contacts og udstillings debut


Jeg har i de seneste 14 dage trænet running contacts med Zissi. Lad mig straks indrømme at vi er på det eksperimenterende plan ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=khEsWngmExI
http://www.youtube.com/watch?v=MwJrqxcxsTE
Jeg prøvede først med at kaste legetøj og sende hende efter det, men så hoppede hun hver gang af planken. Så jeg gik over til at bruge en bøtte med godbidder på. Jeg forsøgte mig med efter kort tid selv at løbe op på planken med tilløb til, men ret hurtigt blev hun vild og begyndte at hoppe af planken. Så gik jeg tilbage og løftede hende op på planken og sendte hende frem. Det gik umiddelbart bedre. Jeg forsøgte mig med at hejse balancen. lidt efter lidt og så begyndte hun at hoppe af igen. Jeg har undervejs sat video ind på Silvia Trkman's blog og har fået lidt feedback. I går læste jeg så noget hun havde skrevet til en anden. At det var yderst vigtigt at hunden gennem hele forløbet gav sig alt hvad den kunne under træningen. Og derfor var det bedst at kunne kaste legetøj til den. Min taktik med at gøre det mindre vildt for at hun ikke skulle hoppe var altså forkert. Nå men nu har Zissi fået en masse belønning for at løbe på et stykke af balancen og forhåbentligt har det givet hende lyst til at tage en balance i fuld højde snart. Nu er hendes ferie slut her, så min far overtager træningen igen. Så håber jeg at låne Zissi snart igen og så have lidt intensiv felttræning igen.

http://www.youtube.com/watch?v=Zv205yLUp90
http://www.youtube.com/watch?v=TleR96N44d4
http://www.youtube.com/watch?v=97Eeksr0k7g
I mellemtiden kan jeg så få udstyret i orden til Zushi skal starte op på running contacts og det bliver forhåbentlig under kyndig vejledning af Silvia Trkman.

Zinnia har været lidt forsømt hvad træning angår i denne uge. Det er de to små der har fyldt mest. Zinnia løb DAL i onsdags og fik desværre en nedrivning, ellers en rigtig god tid. Jeg lånte Godis og løb med ham til DAL, da Preben var på skiferie. Godis var fejlfri, men vi brugte lidt tid på balancen og vippen.

Vi har trænet en del på vores øvelser i Silvia Trkman puppy class. Og tirsdag fik vi nye øvelser vi kunne træne. Nogle af dem havde vi trænet før, så der var tale om finpusning. Vi er blandt andet startet på at træner 2 on 2 off altså udgangsposition - og hvorfor så det, når hun skal have running contacts? fordi hun skal kunne det til vippen og så bruger vi det også til at træne en release kommando. Øvelsen "Frog" fra første "lektion" har vi rimeligt godt fat i. så nu kan Zushi tilbyde et og nogle gange to bagudstrakte bagben på kommando :-)
Vi er også i gang med elefant øvelsen, hvor hunden skal kunne gå begge veje rundt. Denne øvelse skal senere bruges til "fri ved fod" træningen hvor hunden skal kunne gå på begge sider af føreren.
Søndag var Zushi på skue i Stestrup. Vi udstillede under Kresten Scheel, som har Sheltien, som speciale.
Zushi's kritik:
6 måneder, velproportioneret, kunne have lidt bedre hovede, virker lidt kort i hovedet, næseparti øskes længere, lidt for rund i sin skalle, dog ganske god parallelitet, ganske kønne mørke øjne, ører kipper korrekt. God halslængde, godt forparti, kunne være lidt mere lige i sin ryglinie, meget fin vinklet bag, udmærket brystkasse, prima pels og farve, udmærket bevægelser, god skridtlængde.
>
> Dommeren kunne ikke lide hendes hovede. Hun krummede lidt ryg, da hun havde ondt i maven, havde brækket sig til morgen og havde ikke villet spise sin mad, så jeg tror at det var derfor hun kunne have en mere lige ryglinie. Jeg kunne i hvert fald godt se en forskel på billedet, som Vicky var så sød at tage på dagen og så de billeder jeg har taget af Zushi under opvæksten.

Alt i alt var jeg rigtig godt tilfreds med beskrivlesen af Zushi. Så pyt med at det kun blev til et lyseblåt bånd.

Jeg planlægger at udstille Zushi i Vejen til juli under en tysk dommer. Så håber vi på en avlsgodkendelse.

Ingen kommentarer: