søndag den 1. marts 2009

Miljø træning

I går var jeg på besøg hos mine forældre. Alle hundene var selvfølgelig med og vi fik gået en dejlig lang tur allesammen. Der er jo nogle flere udfordringer ved at gå sådan et sted i en lille by, hvor der hele tiden kommer andre hunde, cykler, biler og mennesker, der ser "mærkelige" ud. Når hundene går tur hjemme hvor vi bor møder man sjældent nogen, der kommer selvfølgelig et par biler. Derfor opfører nogle af vores hunde sig mindre pænt, når de møder biler og cykler.
I dag satte jeg derfor alle hundene i bilen og kørte til Dianalund for at træne miljø træning med hundene. Først fik Angel en tur inde på hospitals området, hvor der er rimeligt roligt, men det er nye omgivelser for hende. Jeg trænede plads, sit og dæk med hende og hun udførte øvelserne pænt, men det var ikke den store kontakt vi havde. Jeg havde den genfyldelige tube med dåsehundefoder med som belønning.

Jeg har for noget tid siden købt en slags grime til Angel. Det er en "Gentle Leader". Susan Garrett anbefaler brugen af den i sine bøger "Shaping Success"og "Ruff Love". Grimen hjælper til at man kan styre hundens hovede og lede hundens opmærksomhed væk fra det den synes er farligt eller det den vil skælde ud. Grimen giver et tryk øverst i nakken hvis linen strammes, dette er lidt ubehageligt for hunden og derfor skal man være varsom med brugen af denne grime, men brugt på den rigtige måde er det et godt redskab. Jeg føler at Angel har mere selvkontrol når hun har grimen på.

I dag forsøgte jeg så at anvende grimen på først Zinnia og derefter Kayne. Zinnia vil jo gerne hyrde biler, men med "Gentle Leader" på gik hun fint og havde flot kontakt til mig. Når der kom biler kiggede hun op på mig og så fik hun selvfølgelig belønning.

Kayne fik også en tur med grimen på. Kayne bliver meget ophidset over cykler og dem kom der heldigvis en del af på vores tur op og ned ad Holbergsvej. Også Kayne gik super flot og skabte sig ikke over cyklerne, som han ellers plejer at gøre.

Derefter gik turen til Ringsted, hvor jeg skulle træne agility med Zinnia. Dusty og Godis fik en lille gåtur inden træningen.
Vi var ikke så mange, men det var super hyggeligt. Vi løb et banegennemløb på 14 forhindringer, hvor jeg synes Zinnia løb super godt. Det eneste jeg ikke var tilfreds med var hendes vippe, da hun passerede den på samme måde, som når vi er til konkurrence - altså hvor hun hopper op i luften lige når vippen slår i jorden. Men det var jo meget godt at hun lavede den fejl, for så kunne jeg få den trænet. Hun havde flotte felter på både A og bom og så havde hun nogle super slalom indgange og jeg trænede også med at skifte bag om hende i slalom. Jeg følte at jeg kunne sende Zinnia mere ud og kunne styre hende på lang afstand. Herlig træning :-)

Bagefter fik Dusty, Kayne og Godis lov til at løbe løs på det store areal efter at alle de andre var taget hjem - Nøj hvor de nød at fræse afsted. Angel var med i snor, det var god miljø træning for hende at gå på et område så tæt på motorvejen og dens støj.
Så nu er der fred og ro i stuen efter en aktiv dag med mange nye indtryk.

Ingen kommentarer: