onsdag den 5. januar 2011

Zushi 12-14 uger

Zushi med sit første rigtige kødben - nu skal der skiftes tænder

Vi startede på hvalpehold hos Charlotte Lyngholm, da Zushi var 12½ uge gammel. Den første gang trænede vi plads position både stillestående og under gang. Vi startede også op med øvelsen "Stå". Hvor hunden skulle stå foran os, som til udstilling. Da der var frikvarter blev hundene delt op efter størrelse. Zushi var ikke meget for de andre hunde, selvom de var på størrelse med hende. Og hun blev faktisk lidt bange for den ene af dem.

Ugen efter til træning var det stadig plads position der var fokus på og så tog vi hul på touch øvelsen. Jeg har ikke desideret trænet touch med hende, men hun har jo lært at sætte poterne på en vandskål til elefant øvelsen, så at touche på et låg var super nemt for hende og hun var så ivrig at hun kastede sig hen på låget, med lige den entusiasme som jeg så gerne vil have og som jeg har trænet Zinnia til at have :-)
Hjemme udvidede jeg øvelsen Cik og Cap til at foregå rundt om springstøtter. Zushi blev introduseret for et vippebræt. Det vil sige et spækbrædt med et trækketov under. Det bevæger sig når hvalpen træder på det og så larmer det i stil med en vippe. Zushi var lidt overvældet over lyden af spækbrædt mod klinkegulv, så jeg havde en kort overgang et håndklæde under vippebrædtet, for at vænne hende til det.

Zushi's opdrætter havde en gave med til mig til NM.

Vi var i Herringløse og træne agility med de voksne hunde. Jeg brugte tid på at løbe rundt i hallen og lege med Zushi. Hun syntes godt om at løbe rundt i fuld fart og så fortsætte forbi mig efter et kastet legetøj. Jeg trænede også lidt handling med cik og cap på en lille kombination af spring og en tunnel. Når man er i gang og hvalpen bare kan så mange ting glemmer man ofte hvor ung hvalpen er.

Jeg havde Zushi med en tur i Sorø hallen til Border Collie klubbens lydigheds og rallyprøver. Hun tog det helt fint og fik hilst på en masse nye hunde. Jeg var så heldig at Åsa fik taget et par gode billeder af Zushi.

1 kommentar:

Emelie sagde ...

Vilken liten sötnos. Ska bli roligt att se er jobba på Silvias puppy class. Själv är jag bara en auditor, eftersom min valp inte är född än.

Hälsningar från Emelie i Sverige