torsdag den 19. november 2009

”Success with one jump” – Focus Ahead.

Jeg har købt dvd’en ”Success with one jump”, som er produceret af Susan Garrett. Jeg har ikke set hele dvd’en endnu, men mange af de øvelser jeg har set, er nogen, som vi har fået vist på kurserne med Anita Axelsson. Og det er jo herligt at få øvelserne repeteret.
Vintermånederne er perfekte til den slags grund træning. Jeg er startet med den første øvelse, som drejer sig om fokus. Man vil have at hunden skal fokusere mod første spring i stedet for kun at fokusere på handleren. Til at starte med træner man dog uden spring, kun med legetøj eller godbidder i en godbidspose. Hunden bliver sat af og man går frem, som til start. Derefter kaster man legetøjet til siden, så det ligger på samme højde som føreren. Svarende til at hunden skal søge hen over midten af springet og føreren står, så han/hun kan fortsætte sit løb forbi de næste forhindringer. Når handleren tager sin arm op for at signalere start, så skal hunden kigge mod legetøjet/springet. Under træningen giver man frigiv kommando, så snart hunden kigger mod legetøjet og så roser/leger man med hunden. Senere bygger man så springet på og gentager øvelsen, hvor hunden så skal springe over springet og hen til legetøjet.
Jeg har trænet øvelsen uden spring hjemme i haven med Zinnia. Hun er ikke super fokuseret på legetøjet, men løber fint hen til det og vil lege ruskeleg. Jeg forsøgte så at træne øvelsen til agility træning i ridehuset. Men det var for distraherende for hende. Jeg fik hende slet ikke til at fokusere på legetøjet, så jeg stoppede øvelsen. I søndags forsøgte jeg så, da jeg var hos Christine og træne. Her var det kun Christine’s hunde, der var på banen og det var rimeligt langt væk. Også det var for distraherende. Så vi må træne videre hjemme i haven og få ordentlig fokus på legetøjet.

Ingen kommentarer: