onsdag den 25. november 2009

2x2 slalom med Zandy

Zandy har jo aldrig været nogen ørn til slalom. Det vil sige, hun kan jo løbe en super hurtig slalom, men hun kan ikke koncentrere sig om det, når hun først har taget nogle forhindringer inden, eller når jeg løber med hende i slalom.
Da jeg har tænkt mig at benytte 2x2 metoden til indlæring af slalom med min fars hund Zissi, så tænkte jeg at det var en kærkommen lejlighed at træne slalom om med Zandy.
Jeg startede for et par måneder siden og introducerede Zandy til de to pinde, som hun skulle gå igennem. Jeg brugte godbidder, som jeg smed på jorden som belønning. Men det giver en masse snuseri og søgen. Derfor udskiftede jeg belønningen til en bold. Zandy er vild med legetøj - for vild. Så der opstod for meget stress. Zandy forstod ikke rigtig øvelsen og skulle hver gang opfordres til at gå mod pindene. Efter at have trænet to – tre dage gik vi i stå og holdt en pause. Vi genoptog træningen efter godt en måned. Det var som om der var nogle ting, der var faldet på plads, for Zandy arbejdede bedre og mere målrettet mod pindene nu. Som belønning er jeg begyndt at bruge en lille godbidspose, som er nem at åbne og lukke, og som er til at kaste med. Den har legetøjets fordel, at man kan kaste den og den har godbidens afstressende virkning. Det virker rigtig godt på Zandy. Det varede ikke længe før jeg kunne introducere Zandy for port nr.2 Og langsomt arbejde de to porte fra hinanden. Jeg fik dog ikke trænet forskellige indgange.
Da Zandy havde rimelig styr på at finde de to porte, da de stadig stod skråt og dannede en allé, så tilføjede jeg et spring i starten og i slutningen. Det skulle give lidt mere fremdrift og så har det jo netop været Zandys problem, når slalom kom efter en anden forhindring. Zandy begyndte at arbejde med stor succes rate og jeg kunne rimelig hurtigt rette pindene op. Så de stod næsten på linie.
Derefter tog jeg pindene med mig over på Niløse skole en aften og trænede på et fremmed sted med hende. Også der gik træningen fint. Og jeg rykkede pindene ind, så de stod helt på linie.
I haven lavede jeg en opstilling med to spring, så Zandy kom i en blød bue hen mod slalom – også det klarede hun flot og jeg kunne endda løbe ved siden af hende.
Hos Christine forsøgte jeg så at sende hende direkte mod en 4 pind slalom, men det kiksede helt. Det var for meget for Zandy. Nu var der jo andre hunde på banen og det var for meget endnu. Så jeg stoppede efter to forsøg. Der skal lægges noget mere arbejde her hjemme og så skal hun vænnes til at der er andre hunde i haven, når hun træner.
Jeg vil også arbejde med alle indgangene nu, inden jeg går videre til flere pinde, da det har været Zandys væsentligste problem.

1 kommentar:

Tina Mette Jørgensen sagde ...

Det er også den metode jeg vil benytte til Mojo. Jeg venter lige til han er godt et år før jeg går i gang :-)