onsdag den 24. september 2008

Agility kursus i ribe

Fredag eftermiddag kørte vi mod Ribe. Ribe Hundevenner havde arrangeret et agility kursus med mig som instruktør. Det var første gang jeg skulle holde et helt weekend kursus. Tidligere har jeg holdt en dags kurser eller kurser af 2 - 4 timers varighed, men denne gang var det et kursus med et par timers teori fredag aften, samt praktisk træning både lørdag og søndag.
Jeg kendte de fleste af deltagerne, men der var også et par nye ansigter. Næsten alle hundene var unge (lige over 1 år gamle) og temaet var handling.
Fredag aften gennemgik jeg noget om indlæring og belønning, samt teori om træning af feltforhindringer og indlæring af slalom på forskellige måder.
Lørdag arbejdede kursisterne 2 og 2 på to forhindringer. Vi trænede 270 graders vendinger og træk og skub indimellem forhindringer. Efter frokost viste jeg eksempler på slalom træningen, som var blevet gennemgået fredag aften. Og bagefter trænede vi et par baner i dobbeltboxen.
Alle hundene reagerede fint på førernes ændrede måde at tage imod på.
Til slut var alle hundene trætte. Så fik Zinnia lov til at demonstrere felt træning på balancen, A'et og vippen.
Vi overnattede i klubhuset sammen med Christine og Breezy. Vi havde en hyggelig aften, men faldt dog tidligt omkuld.

Søndag morgen arbejdede vi videre med positioner i dobbeltboxen. Vi koblede en tunnel med på banen, hvor hundene skulle i det modsatte tunnelhul.
Til slut tilføjede vi et spring mere og introducerede handling med serpentiner.
Jeg havde planlagt et par baner mere, men de fleste hunde var meget trætte begge dage, og da der jo også var tale om unge hunde, skulle vi passe på ikke at gøre dem alt for trætte.
Hundene var på i meget korte perioder ad gangen, men så var de til gengæld på mange gange i løbet af en dag.
Jeg synes det var hyggeligt at være i Ribe og undervise og jeg synes at både hunde og førere var dygtige. Søndag aften gik turen igen mod Sjælland - Hold op hvor er man kvæstet efter sådan en weekend med undervisning 3 dage i træk.

Ingen kommentarer: